Czy zawsze musimy uczyć się tylko z książek? - wpokoiku.pl

RAZEM

Czy zawsze musimy uczyć się tylko z książek?

U mojej córki stwierdzono ryzyko dysleksji rozwojowej.
Pomimo wielu przeczytanych książek przez nią samą ma trudności w płynnym czytaniu i trudności z koncentracją uwagi. Po wizycie w poradni psychologiczno-pedagogicznej i rozmowach ze znajomymi terapeutami dostałam spis książek, które warto kupić by wyćwiczyć te umiejętności, z którymi córka ma trudności.
Jako mama chcąca dla swojego dziecka jak najlepiej zakupiłam większość podanej literatury, której do tej pory jeszcze nie miałam w swoim zbiorze, która obecnie zajmuje półtorej szuflady i zabrałam się za systematyczne uzupełnianie ćwiczeń z córką. Karta pracy za kartą pracy. I w pewnym momencie powiedziała dość.

Przecież większość umiejętności, które są jej potrzebne, by stawić czoła trudnościom, można wyćwiczyć w bardziej przyjemny sposób. I tu pojawia się słowo klucz GRY. 
Pamiętajmy, że takie umiejętności jak: pamięć, koncentracja, logiczne myślenie, patrzenie przestrzenne, myślenie przyczynowo-skutkowe, szybkie liczenie, wzbogacanie słownictwa, to tylko niektóre z niezbędnych „puzzli” w procesie nauki, które możemy trenować grając rodzinnie w gry.

Czasami jest tak, że rozwiązania są bardzo proste i na wyciągnięcie ręki, a my szukamy tych skomplikowanych.
Chciałabym polecieć Wam gry, które oprócz tego, że spędzicie miło czas „przemycą” trochę wiedzy i wytrenują przydatne każdemu umiejętności.
Gry, które wzbogacą słownictwo, poszerzą wyobraźnie i nauczą tworzenia krótkich opowiadań to między innymi Story Cubs i Dixit.

  • Uczą spostrzegawczość, ćwiczą pamięć i koncentrację to Pszczółki, Digit, Brain box.
  • Gry, które pomagalą w logicznym myśleniu i uczą myślenia przyczynowo-skutkowego to Labirynt, Zające na łące czy Nogi za pas
  • Gier na polskim rynku jest bardzo dużo, postaram się co jakiś czas przedstawić Wam bliżej, te o których już tu wspomniałam i wiele innych.

Ania - Mama Tosi

Photo by Robert Coelho


Udostępnij

WPISY, KTÓRE MOGĄ CIĘ ZAINTERESOWAĆ

Mama
Świąteczne potrawy rzadko są lubiane przez dzieci. Ościsty karp, suszone grzyby i śliwki najczęściej nie są odpowiednimi składnikami dań dla dzieci. Sprawdźmy co możemy przygotować, aby nasze pociechy w ten szczególny dzień cieszyły się nie tylko z prezentów, ale też polubiły wigilijne smaki. Rybka po grecku (już od 11. miesiąca) Do przygotowania potrawy potrzebujesz: filetu z mintaja lub dorsza, marchewki, pietruszki, selera, pora, kilku krążków cebuli, 2 pomidorów bez skórki i przypraw: soli, pieprzu, słodkiej papryki. Warzywa należy obrać i zetrzeć na tarce, pomidory pokroić na cząstki, a cebulę i por posiekać. Następnie podlej je wodą i duś pod przykryciem. W tym czasie, rybę upiecz w folii lub ugotuj na parze. Gotowy filet dodaj do warzyw i pozwól, aby całe danie rozpadło się na miękkie, małe kawałki. Wszystko delikatnie dopraw i gotowe : )
WIĘCEJ
W domu
Nad jakimi elementami rozwoju dziecka możemy popracować za pomocą zabawek? Dobra zabawka powinna oddziaływać na możliwie na największą ilość zmysłów. Nie wystarczy, że jest kolorowa i bezpieczna. Te cechy posiadają wszystkie zabawki stworzone w naszej firmie. Są zatem kolorowe i bezpieczne a poza tym zachęcaja dzieci do podjęcia manipulacji i zabawy. Mamy tendencję do odbierania otaczającego świta przede wszystkim wzrokiem i w tym miejscu nie możemy nic zarzucić zabawkom wyprodukowanym w Firmie Pilch. Oddziaływanie na możliwie największą ilość zmysłów jest niewątpliwie cechą dobrej zabawki. Drugim zmysłem na jaki oddziaływują te zabawki jest dotyk. Zabawki z drewna są miłe w dotyku, przyjazne bo z naturalnego materiału. Już od najdawniejszych czasów drewno było inspiracją i zachętą do podejmowania przez dziecie zabaw. Oprócz pozytywnych odczuć przy manipulowaniu tymi zabawkami możemy być spokojni o ich bezpieczeństwo ich uzytkowników, gdyż oprócz materiału wyjściowego jakim jest drewno, staranność wykonania i zastosowanie ekologicznych barwników jest tego gwarantem. Zatem przede wszystkim oddziałujemy na wzrok i dotyk, ale również pozostałę zmysły uczestniczą w procesie poznawania, czyli węch słuch i nawet smak, bo przecież małe dziecko poznaje przede wszystkim tym zmysłem- musi posmakować każdy przedmiot. Nasze zabawki mogą służyć zatem nawet jako gryzaczki, gdyż jak już wspomniałam sa wykonane w stu procentach z ekologicznych komponentów. Można więć spokojnie przyznać, że zabawki oddziaływują na wszystkie zmysły co oznacza, że zgodnie z najnowszymi trendami dziecko poznaje i uczy się świata wielozmysłowo. W jakim wieku powinno być dziecko, aby bawiło się zabawkami edukacyjnymi? Produkty naszej firmy adresowane są dla dzieci w każdym wieku, to rodzic decyduje o tym jakimi zabawkami będzie bawić się ich dziecko. Dobór zabawek dla dziecka musi być podyktowany kilkoma zasadami, tzn.przede wszystkim musi byc dostosowany do wieku dziecka, jego możliwości i zainteresowań. Dobra zabawka zainteresuje dziecko i zachęci do podjęcia działań ale jednocześnie nie znudzi się dziecku po kilku minutach. Zabawka powinna być dobrana celowo. To znaczy powinna dawać dziecku radość z  samego działania, ale też uczyć i zachęcać do podejmowania nowych wyzwań, powinna uczyć i stanowić swego rodzaju wyzwanie. Jednocześnie nie może być zbyt " trudna" czyli dla dziecka zdecydowanie starszego gdyż raczej zniechęci do podejmowania działań, podobnie jak buty za dużę o kilka rozmiarów nie będą wygodne. Czy materiał, z którego stworzone są zabawki jest ważny? Już w pierwszym pytaniu poruszony został temat materiału z jakiego zrobione sa zabawki Firmy Pilch. Jednym ze znaków rozpoznawczych tej firmy jest wysokiej jakości produkt. Drewno jest nie tylko trwałym materiałem, ale bezpieczenym pod każdym względem, nie pęka, nie łamie się , nie ma ostrych krawędzi i nie ulega łatwo zniszczeniu. Ekologia jest wszechobecna w procesie producyjnym, oczywiście surowiec wyjściowy, jak i dalszy proces produkcyjny kierują się naczelną zasadą, że bezpieczeństwo jest cechą naszych produktów. Poza trwałością to wygląd i użyteczność jest celem podczas procesu wytwarzania zabawek w naszej firmie. Odbiorca, którym jest dziecko jest bardzo wymagającym odbiorcą , intuicyjnie wybiera dobre zabawki, które będą ciekawe, ale jednocześnie dają możliwość rozwijania naturalnej kreatywności dziecka. Zatem nasze zabaki są bezpieczne i inspirujące, pozwalające na indywidualne  wykorzystanie wg wyobraźni dziecka.
WIĘCEJ
Dekoracje
Dekoracje z internetu Jednym z podstawowych błędów podczas organizacji przyjęć jest zamawianie produktów na ostatnią chwilę. Aż 99% paczek dociera do klienta na następny dzień, ale zdarzają się sytuacje, że kurierowi powinie się noga. Upominki Fajną sprawą są upominki dla gości, które rozdaje się na koniec imprezy. Kilka cukierków zapakowanych w torebki z motywem przyjęcia czy też drobne zabawki. Temat imprezy Kolejnym błędem jest mieszanka motywów, rodzice stosują to podczas dekorowania pomieszczenia najczęściej na urodzinach. Talerzyki zamówione z motywem pirata a do tego kubeczki ze Spidermanem. To nie wygląda zbyt fajnie.  Atrakcje Rozwiń temat imprezy! Zaangażuj w to swoje dziecko, może wymyśli coś na co Ty jako rodzic nie wpadniesz :) Twoje dziecko na pewno wymyśli kilka fajnych zabaw, z których on i jego goście będą mogli czerpać wiele radości.  Motywy przyjęć, które teraz są na topie Najpopularniejszymi motywami na imprezach urodzinowych są przyjęcia w stylu Princess (czyli wszystko co związane z księżniczkami) oraz piłka nożna i wszelkiego rodzaju super bohaterowie. W tym roku bardzo mocno przebija się również motyw Jednorożca :) Artykuł publikujemy dzięki uprzejmości firmy PartyShop Congee.  Po tematyczne dekoracje zapraszamy do sklepu internetowego.
WIĘCEJ
W domu
Kreatywna zabawa Klocki Lego to przede wszystkim gwarancja udanej zabawy. Chociaż obecnie można kupić je w gotowych zestawach z załączoną instrukcją, która ułatwi zbudowanie modelu. Jednak, kreatywność smyków bardzo często wychodzi po za ramy modelu i tworzą swoje unikatowe konstrukcje. Klocki Lego pozwalają na budowanie domów, robotów, pojazdów i wszystkiego co przyjdzie smykowi do głowy. To klocki stworzone z myślą o każdym dziecku. 
WIĘCEJ
W domu
Co robić podczas gdy nasze dzieci bawią się w najlepsze na placu zabaw? Bawić się razem z nimi, czy jednak obserwować z ,,bezpiecznej odległości”? Wciąż mówi się o zachowaniu dzieci na placu zabaw, jednak co z dorosłymi? Poniżej prezentujemy kilka porad dla rodziców i opiekunów przebywających z dziećmi na placach zabaw. Swoboda – nie należy przesadzać w żadną stronę – zarówno nadopiekuńczość, jak i brak zainteresowania bawiącym się dzieckiem nie wyjdzie mu na dobre. Choć to dla niektórych trudne, warto spróbować dać dziecku trochę swobody podczas zabawy. Testowanie własnych możliwości pod czujnym okiem opiekuna doskonale wpływa na rozwój dziecka, które dowartościowuje się swoimi małymi sukcesami – chociażby samodzielnym wejściem na drabinki. Poczucie bezpieczeństwa – sama obecność opiekuna na placu zabaw nie wystarczy. Kiedy dziecko krzyczy „Patrz jak się huśtam!”, „Zobacz jak wysoko skoczyłem!”, a opiekun nie reaguje i lekceważy malucha – to najkrótsza droga do nieszczęścia. Dzieci chcą wówczas zwrócić na siebie uwagę – najczęściej poprzez zaczepianie innych, wyrywanie zabawek, wspinanie się za wysoko lub po prostu krzyk. Warto pochwalić dziecko, które przecież codziennie robi coś (być może dla nas błahego) po raz pierwszy.
WIĘCEJ
Dziecko
Balet – kiedy zacząć? Nauka w państwowej szkole baletowej rozpoczyna się od 4 klasy podstawowej. Natomiast obecnie istnieją prywatne szkoły, które w swojej ofercie posiadają już zajęcia dla 3 latków. Nie można tu jednak mówić o nauce techniki. Są to bardziej zabawy ogólnokształcące z towarzyszącą muzyką klasyczną. Optymalnym, a zarazem najlepszym wiekiem do rozpoczęcia nauki baletu jest 6 – 8 lat, gdzie już u dziecka zaczyna się pojawiać świadomość ciała, ciekawość i zainteresowanie, zaczyna również rozumieć dlaczego niektóre ćwiczenia bolą i wymagają poświęcenia. Ćwiczenia – ile czasu na nie poświęcać? Jeśli chcemy by dziecko nabrało prawidłowej postawy ciała, było lekko rozciągnięte i potrafiło z wdziękiem się poruszać to zajęcia min. 2x w tygodniu po 1 godzinie wystarczą. Natomiast należy pamiętać, że balet to bardzo wymagająca technika. Jeśli chcemy, by dziecko osiągnęło poziom zawodowy w tej dyscyplinie, to samych lekcji baletu nie powinno być miej niż 3-4 razy w tygodniu po 2 godzinny i oprócz tego, trzeba pamiętać o codziennym rozciąganiu i wzmacnianiu mięśni przez co najmniej 30 minut.
WIĘCEJ
W domu
Muzyka pozytywnie wpływa na rozwój psychiczny dziecka. Pobudza współpracę obu półkul mózgowych, rozwija koordynację ruchową, uczy panować nad emocjami. A przede wszystkim dzieci lubią muzykę. Intuicyjnie wiedzą, co jest dla nich dobre. Warto więc oswajać dziecko z muzyką od najmłodszych lat. Specjalnie dla was wybrałam najlepsze ciekawe zabawki muzyczne. Udanej zabawy! A oto topowa 10 :)
WIĘCEJ
Wózki
Święta już za pasem, więc zaczynamy prezentowe szaleństwo. Wszyscy dobrze wiemy, że najtrudniej jest kupić prezent dla dzieci, mają tyle upodobań i marzeń, że ciężko zdecydować się na jedną rzecz. Aby Wam to trochę ułatwić przygotowałam spis prezentów, które na pewno będą strzałem w dziesiątkę! :)
WIĘCEJ